Koja je razlika između industrijskog i digitalnog poslovnog modela i da li oni mogu biti komplementarni?
Obično se za industrijski poslovni model uzima definicija koja se zove cevni poslovni model. Kao da idete kroz cev, sve operacije idu jedna za drugom. Znači, ako se dogovorimo danas da ćemo praviti neki nov proizvod, moramo prvo smisliti taj proizvod, napraviti dizajn, onda planirati proizvodnju, napraviti fabriku ili naći nekoga ko će nam to proizvoditi, a kada napravimo fabriku, onda treba da planiramo proizvodnju, i sve to vreme vi ulažete novac. Kada napravimo proizvod, puštamo ga u distributivni kanal. Znači, imamo lanac snabdevanja – to dajemo distributerima, koji to daju dilerima, a oni prodavnicima, koje prodaju robu krajnjem korisniku, i tek se tu, na samom kraju, ostvaruje vrednost i vraća se deo novca koji smo uložili. Ogromna su ulaganja sredstava, ljudi i kapitala. To je industrijski poslovni model koji poznajemo. Kineske fabrike proizvode mnogo brže, pa je transport jeftiniji, po celom svetu šalju cipele, telefone, televizore itd. To je taj način rada.
Koji su drugi modeli?
Postoje još tri modela na globalnom nivou. Jedan je servisni, kada prodajete servise kao što su banke i osiguranja. Oni imaju manuelni pristup u industrijskom modelu, a pokušavaju da naprave i automatski, odnosno digitalni pristup u digitalnom modelu, da automatizuju sve njihove servise. Banka vam daje kredit u roku od dve sekunde onlajn, samo podnesete zahtev i one vam ga odobre ili ne odobre. Telekom vam omogućava da automatski pređete na drugi način plaćanja, na drugu tarifu, i tako dalje. To je prelazak u servisnom delu iz industrijskog u digitalni. Onda imate ono gde se prodaje intelektualna svojina, softver, kupujete filmove od Netfliksa, ili ako ste se pretplatili na neki časopis koji naplaćuje svoje usluge – to sada sve ide digitalno i onlajn. To je taj deo koji omogućava prodavanje intelektualne svojine. I poslednji, najviši digitalni model je model platforme, kojim se vlasništvo razdvaja od servisa koji možete da napravite tim vlasništvom. Ako posedujete auto, to je vaša investicija u Uber, koji samo prodaje servis da vi svojim autom prevezete iz tačke A u tačku B klijente po određenoj ceni. Uber samo pravi platformu na kojoj ćete se povezati s kupcem i to uraditi optimalno. Znači, razdvaja se vlasništvo, kao i na RBNB-u, od servisa. Ti modeli danas imaju najveću vrednost i ima ih sve više, ta platforma se uključuje svuda. Banke već koriste platforme za neke svoje funkcije i principe.
Koja je razlika između industrijskih i digitalnih poslovnih modela?
Industrijski poslovni modeli imaju osnovna sredstva, kapital koji jako mnogo košta, ogromne investicije i puno ljudi. Digitalni poslovni modeli se baziraju na tri stvari. Jedna su prikupljanje podataka i proizvodnja informacija od toga, i to veoma vrednih informacija. Što je informacija vrednija za vas, to je vredniji i poslovni model. Šta Uber u stvari radi – uzme sa vašeg telefona vašu geolokaciju i pokaže vam na mapi koji vam je vozač najbliži i kojim putem će vas voziti do tačke do koje vi hoćete. On vama zapravo prodaje tu informaciju i ona ima veliku vrednost za vas ako hoćete da se vozite. Ali, ako vam kažem vašu geolokaciju kada to vama nije potrebno, onda vam to nije nikakva vredna informacija.
Koliko uvođenje digitalnih tehnologija u mala i srednja preduzeća doprinosi razvoju ekonomskog sistema u državama u tranziciji?
Dve su stvari koje ovde moramo da posmatramo. Prvo su nove digitalne firme, koje ionako koriste sve digitalno. Nove digitalne tehnologije su osnova kreiranja tih firmi. Nordeus je napravio softver koji se prodaje po celom svetu, globalno, i to neverovatno povećava vrednost takve firme. U slučaju da mala i srednja preduzeća već postoje i da imaju industrijski model, postavlja se pitanje kako digitalne tehnologije mogu da im pomognu. Ako one samo koriste digitalne tehnologije, u tom slučaju oni će optimizovati obično jednu stvar. Najčešće koriste kanal, naprave da imaju veb-sajt na kome će nešto prodavati i to je optimizacija jednog poslovnog procesa ili jedne poslovne aktivnosti koju imaju. To je u ovom slučaju prodaja. Možda i marketing. Da bi stvarno napravili vrednost, moraju da urade analizu kompletnog poslovnog modela i naprave digitalnu strategiju kako će to uraditi. Oni mogu da rade korak po korak, da optimizuju jednu poslovnu aktivnost za drugom i koriste digitalne tehnologije za to, ali moraju da posmatraju ceo poslovni model. To je osnovna razlika između onoga šta je primena digitalnih tehnologija koja donosi malu optimizaciju i šta znači digitalna strategija, digitalna transformacija, kada se stvarno menja poslovni model firme. Definitivno, otvaraju se ogromne mogućnosti. Firme ne treba da budu velike. WhatsApp je imao 30 inženjera i 20 administrativnih radnika i tih 50 ljudi je prodalo firmu za 22 milijarde dolara. Sve te velike firme koje su napravljene i koje posluju na digitalnim principima imaju mali broj zaposlenih, mnogo automatizovanih procesa, koriste digitalne tehnologije i time smanjuju troškove, povećavajući vrednost za korisnika. To je osnova toga zašto male i srednje firme mogu da pomognu u razvoju ekonomije u svim zemljama.